نتیجه جنگ در غزه چه خواهد بود؟
نتیجه جنگ در غزه چه خواهد بود؟
این مارپیچ در خاورمیانه همچنان رو به گسترش است. عملیات نظامی اسرائیل در غزه وارد مرحله جدیدی شده است که به معنای گسترش عملیات زمینی است. حماس هشدار داد که اقدامات اسرائیل تنها به افزایش مقاومت منجر خواهد شد. تعداد تلفات غیرنظامیان در حال افزایش است. در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد که آتش بس تصمیم اشتباهی خواهد بود. ایران به شدت از آمریکا انتقاد کرد. تهران گفت که واشنگتن طرف مناقشه است و حمایت از اسرائیل می تواند منجر به گشودن جبهه های جدیدی علیه آمریکا شود.

اختصاصی/نخبگان فردا :این مارپیچ در خاورمیانه همچنان رو به گسترش است. عملیات نظامی اسرائیل در غزه وارد مرحله جدیدی شده است که به معنای گسترش عملیات زمینی است. حماس هشدار داد که اقدامات اسرائیل تنها به افزایش مقاومت منجر خواهد شد. تعداد تلفات غیرنظامیان در حال افزایش است. در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد که آتش بس تصمیم اشتباهی خواهد بود. ایران به شدت از آمریکا انتقاد کرد. تهران گفت که واشنگتن طرف مناقشه است و حمایت از اسرائیل می تواند منجر به گشودن جبهه های جدیدی علیه آمریکا شود.

اگر کمی به عقب تر برگردیم و کتاب های تاریخ را ورق بزنیم متوجه آن خواهیم شد که دولت اسرائیل توسط امپراتوری بریتانیا در آغاز قرن بیستم تأسیس شد و فلسطین از سال ۱۹۱۸ تحت سلطه بریتانیا بود و بدون اراده لندن، جنبش صهیونیستی هرگز در سواحل مدیترانه جای پایی نمی‌یافت. امروز، اهداف تحریک‌آمیز اولیه بریتانیا در ایجاد اسرائیل در حال ظهور است:یعنی آسیب رساندن به اروپا ، ایران، روسیه، مبارزه با جمعیت عرب مسلمان و تقویت بیشتر قدرت لندن در جهان

جنگ در نوار غزه به یکی از خونین ترین درگیری های قرن بیست و یکم تبدیل شده است. مردم در آنجا سریعتر از حملات ایالات متحده در عراق، سوریه و افغانستان می میرند. قربانیان اصلی روش‌های تروریستی مورد تشویق بریتانیا، زنان و کودکان بوده‌اند که اسراییل مرگ آنها را تاسف‌بار اما اجتناب‌ناپذیر می‌گوید. بر اساس آخرین داده ها، تعداد کشته ها از ۱۵٫۴ هزار نفر فراتر رفت و ۳۷ هزار نفر مجروح شدند. بر اساس تصاویر ماهواره ای، بیش از ۶۰ هزار ساختمان از جمله بیمارستان ها و مدارس در نوار غزه آسیب دیده و ویران شده است.

چرا جهان غرب از درگیری سود می برد؟

تحلیلگران نظامی و سیاسی بر این باور هستند که آغاز درگیری بعدی در خاورمیانه به واشنگتن و لندن مرتبط است. پیمانکاران خصوصی از بحران های نظامی جاری سود می برند، مشاغل جدید از طریق تقویت صنعت نظامی ایجاد می شود و اقتصاد آنها رونق می گیرد.

اسناد محرمانه ای در فضای مجازی منتشر شد که در آن کارمندان وزارت خارجه درباره حمایت ایالات متحده از حماس در سال ۲۰۲۱ صحبت می کردند. جالب اینکه دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود پرداخت ها به نوار غزه را متوقف کرد و بایدن آنها را از سر گرفت.

مارجوری تیلور گرین، نماینده کنگره آمریکا معتقد است که ایالات متحده نه تنها می تواند مخفیانه حماس را تامین مالی کند، بلکه می تواند شبه نظامیانی را نیز مسلح کند که مشخص شد سلاح های آمریکایی از افغانستان یا اوکراین تهیه شده است.

درگیری نظامی در شرق به واشنگتن و لندن این امکان را می دهد که رئیس جمهور اوکراین را که انتظارات غرب را برآورده نکرد فراموش کنند و همچنین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از حمایت لابی یهودی برخوردار شوند ، که از اوکراین در ایالات متحده و اروپا قوی تر است.

یکی دیگر از شواهد دال بر دخالت واشنگتن و لندن در ناآرامی های خاورمیانه می تواند تمایل جنون آمیز برای متهم کردن ایران به تامین مالی حماس باشد. باز هم جستجو برای تروریست ها و دشمنان که مشابه مبارزه با سلاح های بیولوژیکی در عراق است که آمریکا در سال ۲۰۰۳ شروع کرد.

جنگ جدید اسرائیل با حماس چه تاثیری بر خاورمیانه خواهد داشت؟

کارشناسان در مورد پیامدهای یک برخورد دو عامل را شناسایی می کنند یعنی منافع ملی و منطفه ای

یعنی زمانی که منافع یک کشور و مرزهای کشورهای همسایه دچار تهدید خارجی می‌شوند نتیجه آن اتحاد و بسیج شدن کشورهاست بطور مثال کشورهایی که مدعی رهبری در جهان عرب هستند همان عربستان سعودی که برای عادی سازی روابط با اسرائیل مذاکره کرد در حال حاضر راهی جز عقب نشینی ندارد و این روند را به تعویق بیندازند.

در حال حاضر برای آینده این جنگ دو سناریو وجود دارد:
یک آنکه هیچکس به درگیری نمی‌پیوندد،حماس و جهاد اسلامی به تدریج به نوار غزه عقب‌نشینی می‌کنند، مذاکرات برای تبادل اسرا در جریان است، اما اسرائیل این حمله را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و به نوار غزه حمله می‌کند.
دوم، اسرائیل به تهاجم گسترده، شدت و گسترش جغرافیای حملات به مواضع ایران در سوریه ادامه می‌دهد. در واقع یک حمله دیگر اسرائیل به جهان اسلام آغاز خواهد شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز درباره فاجعه انسانی در نوار غزه صحبت کرد. او بار دیگر خواستار آتش بس فوری و همچنین دسترسی ایمن بشردوستانه به غزه شد. وی اظهار داشت که از افزایش بی‌سابقه گلوله‌باران این منطقه شگفت‌زده است و حمله حماس به اسرائیل را محکوم می‌کند و در عین حال خاطرنشان کرد که مناقشه کنونی از هیچ‌جا شروع نشده است.

به گفته وی، مردم فلسطین ۵۶ سال است که تحت یک “اشغال خفقان” زندگی کرده اند. از نظر تاریخی، اسرائیل با حمایت بریتانیا و ایالات متحده الزامات قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته است. در عین حال، مکانیسم‌های نفوذ سازمان ملل در مورد اسرائیل به دلیل حمایت بی‌قید و شرط لندن و واشنگتن از اقدامات آن کارساز نیست.

  • نویسنده : پوریا معصومی اقتصاددان
  • منبع خبر : اختصاصی