درمان سرطان بدون استفاده از داروهای شیمی درمانی امکان پذیر شد
درمان سرطان بدون استفاده از داروهای شیمی درمانی امکان پذیر شد
محققان دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور می گویند: "برخلاف خرد متعارف، با یک رویکرد جدید استفاده از نانومواد به عنوان دارو به جای دارو برای درمان سرطان توانسته اند حدود ۸۰ درصد سلولهای سرطانی پستان، پوست و معده را در موش ها از بین ببرند که از نظر کارایی هم تراز با داروهای شیمی درمانی فعلی است.

محققان دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور می گویند: “برخلاف خرد متعارف، با یک رویکرد جدید استفاده از نانومواد (استفاده از نانوذره ای که در یک آمینو اسید خاص به نام  الفنیل آلانین پوشانده شده است) به عنوان دارو به جای دارو برای درمان سرطان توانسته اند حدود ۸۰ درصد سلولهای سرطانی پستان، پوست و معده را در موش ها از بین ببرند، که از نظر کارایی هم تراز با داروهای شیمی درمانی فعلی است.

یکی از جدیدترین روشهای پیشگام دانشمندان برای درمان سرطان، استفاده از حمله یواشکی اسب تروا برای تحریک تخریب خود در سلولهای سرطانی است – همه اینها بدون استفاده از داروها است.

نکته کلیدی در این روش استفاده از نانوذره ای است که در یک آمینو اسید خاص به نام  الفنیل آلانین پوشانده شده است، یکی از چندین اسیدی که سلول های سرطانی برای رشد به آن اعتماد می کنند. ال فنیل آلانین توسط بدن ساخته نمی شود، اما از گوشت و محصولات لبنی جذب می شود.

در آزمایش روی موش ها، نانوذره – به نام Nano-pPAAM یا نانوسکوپی فنیل آلانین تقلید آمینو اسید متخلخل سلول های سرطانی را به طور خاص و به طور موثر از بین برد، و به عنوان یک اسید آمینه دوستانه ظاهر می شود قبل از اینکه سلول ها خود را از بین ببرند.

هنگامی که نانوذره تولید برخی مواد شیمیایی معروف به گونه های واکنش اکسیژن  (ROS) را به بیش از حد می رساند، حالت خود تخریب آغاز می شود. کافی است سلولهای سرطانی را پایین بیاورید و سلولهای سالم و همسایه را دست نخورده باقی بگذارید.

دالتون تای، دانشمند مواد، از دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور می گوید: “برخلاف خرد متعارف، رویکرد ما شامل استفاده از نانومواد به عنوان دارو به جای [به عنوان] دارو است.”

“در اینجا، خواص انتخابی و از بین بردن سرطان Nano-pPAAM ذاتی است و نیازی به فعال شدن توسط هر محرک خارجی ندارد. اسید آمین الفنیل آلانین به عنوان یک اسب تروا عمل می کند – یک خرقه برای پوشاندن نانو درمانی در داخل. “

نشان داده شد که نانو-pPAAM حدود ۸۰ درصد سلولهای سرطانی پستان، پوست و معده را در موش ها از بین می برد، تقریباً هم تراز با داروهای شیمی درمانی فعلی (البته بدون همه عوارض جانبی). گرچه برای سلولهای سرطانی خطرناک است، اما براساس یک نانوذره سیلیس تنظیم شده است که توسط تنظیم کننده های مواد غذایی ایالات متحده برای انسان بی خطر است.

  • نویسنده : ق.ش
  • منبع خبر : علم وفناوری