راه اندازی مرکز مانیتورینگ یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران برای نخستین بار
راه اندازی مرکز مانیتورینگ یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران برای نخستین بار
مرکز مانیتورینگ یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران ساری راه اندازی شد

نخبگان فردا : فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران-ساری، از راه اندازی مرکز مانیتورینگ یگان حفاظت در این اداره کل خبرداد و گفت: برای صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، تمامی خودروها مجهز به “جی پی اس” شدند تا موقعیت مکانی آن‌ها مورد رصد قرار گیرد.

مجید ذکریایی در جمع خبرنگاران‌ خاطرنشان کرد: در راستای اجرای ماموریت‌های این یگان در ۱۰ ماهه گذشته سال جاری در حوزه مقابله با زمین خواری و مرتع‌داری منجر به تشکیل ۹۵۱ فقره پرونده شد که حدود ۳۲۶ هکتار رفع تصرف شد.

وی با اعلام اینکه در این ۱۰ ماه، حدود ۳۳ هکتار از اراضی جنگلی خلع‌ید و برای این مهم حدود ۹۰ فقره حکم قضایی اجرا شده است، افزود: در حوزه مقابله با قاچاق چوب حدود یک‌هزار و ۱۷۳ فقره پرونده تشکیل شد که از متخلفان ۳۲۷ مترمکعب چوب آلات کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران از کشف بیش از ۵ تن ذغال غیر مجاز و یک‌هزار و ۴۴۸ استر هیزم خبرداد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون در اجرای طرح‌های بازدارنده قاچاق چوب تعداد ۹۱۲ نفر شناسایی و دستگیر و ۷۹۰ دستگاه خودرو نیز توقیف شد.

این با اشاره به اینکه به‌رغم کاهش حریق در ۹ ماهه امسال، ۲۷ فقره نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است، یادآور شد: اما در دی ماه امسال ۱۳ فقره حریق در جنگل و عرصه‌های طبیعی را شاهد بودیم.

ذکریایی افزود: در دی ماه امسال ۱۳۵ هکتار از اراضی جنگلی به صورت سطحی دچار حریق شد که بیشترین سطح در گلوگاه و نکا بود.

وی تخریب جاده‌های جنگلی در زمان اطفای حریق را از چالش‌های جدی منابع طبیعی مازندران دانست و گفت: به دلیل کمبود اعتبار، این جاده‌ها و پل‌های مسیر مورد ترمیم، بازسازی و مرمت قرار نگرفته است این موضوع نیروهای حفاظت منابع طبیعی را با مشکل مواجه کرده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران، تصریح کرد: وجود درختان شکسته و افتاده در اراضی جنگلی از دیگر چالش‌های مهم‌ یگان حفاظت در اطفای حریق است که به آتش سوزی دامن می‌زند.

این مسئول با اشاره به وجود ۹ کارخانه بزرگ سلولزی در حوزه این یگان که روزانه مصرف هر یک ۷۰۰ تن است، افزود: بخشی از نیازهای اولیه این صنایع از خارج استان بخش دیگر از طریق قاچاق چوب تامین می‌شود.

ذکریایی با بیان اینکه گشت‌های مستمر برای جلوگیری از قاچاق چوب در عرصه منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از مجمع نمایندگان مازندران درخواست داریم با توجه به قوانین موجود که بازدارنده نیست اصلاح قانون مبارزه با قاچاق چوب و تخریب جنگل را در دستور کار خود قرار دهند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران از راه اندازی مانیتورینگ یگان حفاظت در این اداره کل خبرداد و گفت: تمامی خودروها مجهز به “جی پی اس” شدند تا موقعیت مکانی آن‌ها مورد رصد قرار گیرد.

این مسئول یادآور شد: کنترل ۱۰۵ واحد نگهبانی و ایست و بازرسی‌ها در گلوگاه، نکا، نور، سوادکوه و آمل نیز به‌زودی با نصب دوربین از طریق این سامانه مورد کنترل قرار می‌گیرد.

  • نویسنده : مبینا موسوی
  • منبع خبر : اختصاصی