رییس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری :  مراتع ییلاقی استان مازندران توجه و  نگاه ویژه ای را می طلبد
رییس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری :  مراتع ییلاقی استان مازندران توجه و  نگاه ویژه ای را می طلبد
کوهستانی گفت : عمده مراتع ما در استان جزو مراتع ییلاقی است و مراتع ییلاقی استان مازندران توجه و نگاه ویژه ای را می طلبد لذا از این مراتع نه تنها دامداران بومی استان استفاده می‌کنند بلکه در فصل تابستان دامدارانی از استان‌های همجوار سمنان، تهران و البرز مرکزی نیز از این مراتع استفاده می‌کنند.

نخبگان فردا : به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندارن-ساری، رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، اظهار کرد: عمده مراتع ما در استان جزو مراتع ییلاقی است و از این مراتع نه تنها دامداران بومی استان استفاده می‌کنند بلکه در فصل تابستان دامدارانی از استان‌های همجوار سمنان، تهران و البرز مرکزی نیز از این مراتع استفاده می‌کنند.
نعمت‌الله کوهستانی با بیان اینکه بر خلاف مراتع ییلاقی، متاسفانه مراتع قشلاقی ما هم به لحاظ وسعت و هم به لحاظ مرغوبیت دارای شرایط محدودتر و ضعیف‌تری است؛ عنوان کرد: با توجه به اینکه طرح خروج دام از جنگل اجرایی شد، لذا جنگل‌هایی که به عنوان مراتع میان بند و قشلاقی مورد استفاده چرای دام قرار می‌گرفت از چرخه خارج شد و از یکسو ما با کمبود مشهود مراتع قشلاقی مواجه شدیم و از سویی دیگر استفاده از ظرفیت مراتع ییلاقی، مضاعف و دوچندان شد که باید برای رفع این مشکل، برنامه‌ریزی های در دست انجامی داریم.
وی افزود: سطح مراتع ما در حوزه اداره امور مراتع حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، نزدیک به ۳۸۷ هزار هکتار است که عمده مراتع ما جزو مراتع خوب قلمداد می‌شود.
این مسئول افزود: بر خلاف سایر استان‌های دیگر کشور با توجه به شرایط اقلیمی مناسبی که در استان وجود دارد مراتع ما به نسبت سایر استان‌ها جزو مراتع مرغوب‌تر و بهنری هستند.
رئیس اداره امور مراتع حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، با اشاره به اهمیت مراتع، خاطرنشان کرد: تولید علوفه برای چرای دام، تولید گیاهان دارویی، تولید آب، تولید خاک، ارزش‌های زیست محیطی و گردشگری، تولید اکسیژن و بسیاری موارد دیگر از شاخصه‌های مهم اهمیت وجود مراتع هستند.
کوهستانی ادامه داد: در ادامه به عوامل عدیده تخریب مراتع مازندران اشاره کرد و گفت: وجود دام مازاد در برخی از مراتع، تغییر کاربری در برخی از مراتع، تصرف اراضی، تجاوز به عرصه‌های ملی، چرای زودرس و چرای خارج از فصل، از مهمترین عوامل تخریب مراتع استان به شمار می‌آیند.
رئیس اداره امور مراتع حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، تصریح کرد: در کنار تمام این چالش‌ها متاسفانه طی سالیان اخیر به موجب گرانی نهاده‌های خوراک دامی، ارزانی قیمت گوشت به نسبت هزینه کرد دامدار و متعاقبا سوق چندبرابری دامداران به چرای دام در مراتع، تغییرات اقلیمی و نیز خشکسالی‌های پی در پی و متعدد، تخریب مراتع را تشدید کرده است.
این مسئول اظهار کرد: تمامی این عوامل در کنار یکدیگر موجب کاهش تولید علوفه مراتع و گرایش منفی وضعیت مراتع را بدنبال داشته است که به همین خاطر، برای جلوگیری از تخریب مراتع و مدیریت بهتر مراتع، اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌های متعددی در این راستا کردیم.
کوهستانی تاکید کرد: مهم‌ترین برنامه حال حاضر ما در این خصوص، برنامه مدیریت چرای دام در مراتع یا همان کنترل ورود و خروج به مراتع است که در راستای احیای مراتع و جلوگیری از تخریب آن بسیار کاربردی و موثر است.
وی افزود: از دیگر برنامه‌های در دست اجرا، بحث تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری است، یعنی برای اینکه بیاییم یک مدیریت برتر و یا مرتعداری نوین را در این عرصه‌ها داشته باشیم، برای منطقه هدف اقدام به طراحی یک برنامه مرتعداری می‌کنیم و برنامه‌های اصلاحی و احیایی را در قالب طرح مرتعداری، اجرا می‌کنیم.
رئیس اداره امور مراتع حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، اشاره کرد: مهمترین برنامه‌های اصلاحی و احیایی که در قالب طرح مرتعداری در استان مازندران با توجه به شرایط موجود مراتع در دست انجام است بحث تامین آب شرب دام در مراتع و یا همان احداث آبشخور است که در نهایت هم آب بهداشتی برای دام تامین می‌شود و هم پراکنش چرای دام در مرتع، یکنواخت می‌کند.
این مسئول با بیان اینکه طی سال جاری نیز در قالب هم طرح‌های ملی و هم طرح‌های استانی، پروژه‌های متعددی را در دست انجام داریم؛ گفت: بذر کاری و کپه کاری، قرق مرتع، و توسعه رویشگاه‌های دارویی از دیگر برنامه‌های در دست انجام در راستای اصلاح و احیای مراتع استان است که هر ساله در دستور کار قرار دارد.

  • نویسنده : مبینا موسوی
  • منبع خبر : اختصاصی