فاضلاب های رها شده چالش مهم  مدیریت شهری بابلسر
فاضلاب های رها شده چالش مهم  مدیریت شهری بابلسر
کلنگ فاضلابهای شهری برای هدایت و جمع آوری آبهای سطحی و آب باران زده میشود اما پس از پایان کار فاضلاب منازل و ادارات و متلها به بستر رودخانه و دریا روانه میشود و حتی کارواشها ، قالیشویی ها هم در این جنایت مشارکت دارند.

اختصاصی / نخبگان‌فردا : کلنگ فاضلابهای شهری برای هدایت و جمع آوری آبهای سطحی و آب باران زده میشود اما پس از پایان کار فاضلاب منازل و ادارات و متلها به بستر رودخانه و دریا روانه میشود و حتی کارواشها ، قالیشویی ها هم در این جنایت مشارکت دارند.

 

۱۹ اگو در بابلرود و ۵ اگو در شازده رودخانه وجود دارد آماری است که محیط زیست اعلام نموده ک مدتهاست که مردم جریان فاضلابهای رها شده در رودخانه و دریا را از مسئولین مطالبه میکنند اما هیچ واکنشی از مسئولین دیده نمیشود.

 

در هفته دولت برای تهیه گزارش و پیگیری موضوع فاضلاب که دغدغه مردم شهر بود به اداره آب و فاضلاب بابلسر مراجعه کردم که متاسفانه موفق به گفتگو نشدم لذا سپس به شبکه بهداشت رفتم و آنجا هم حاضر نشدن قبل از بقیه مسئولین در این رابطه پاسخگو باشند که به اداره محیط زیست مراجعه کردم که در این راستا احمدی رییس محیط زیست بابلسر در خصوص فاضلابهای سر ریز در رودخانه‌های بابلسر گفت :

در رودخانه بابلرود ۱۹ انشعاب شهری و به شازده رودخانه هم ۵ انشعاب داریم .این اگوها برای هدایت آبهای سطحی احداث میشود اما متاسفانه از سالهای قبل تعداد زیادی از منازل فاضلابهای خود را به این اگوها متصل کردند و پساب‌ها از این طریق وارد رودخانه ها میشوند که به هیچ وجه مورد تایید سازمان محیط زیست نیست و تهدید جدی برای آبزیان و محیط زیست بشمار می آید و هم بحث غیر بهداشتی بودن آن برای رودخانه‌ها بهمراه دارد.

وی در ادامه افزود :

محیط زیست طی مذاکره با شهرداری شهرستان بابلسر و مکاتبه و نامه نگاری با فرمانداری بابلسر درخواست جلسه‌ ویژه در رابطه با همین موضوع نموده تا با مسئولین و ارگانهای ذی‌ربط و با همکاری نماینده دادستان تصمیم مقتضی در این خصوص گرفته شود‌ و قرار شد بعد از هفته دولت این امر اتفاق بی‌افتد و هرچه سریعتر پیگیری ها شروع شود.

در این راستا باقرزاده نماینده بابلسر و فریدونکار هم اظهار کرد :

با اینکه از اعداد و ارقام انشعابات مطلع نیستم اما نفس این عمل یک جنایت است و بنده به عنوان یک پزشک مطلع هستم که عمده اصلی مشکلات سرطانی از همین موارد هستند و مسئولین ذی ربط باید پیگیر این امر باشند و مسئولان نظارتی هم باید وظیفه خودرا انجام دهند و محیط زیست نه تنها بصورت تذکر شفاهی بلکه عملی نیز باید وارد شود و به هر طریقی که شده جلو این فاجعه را بگیرد .

وی در ادامه افزود :

من از مسئولین میخواهم که بصورت جدی پیگیر باشند و من هم به سهم خودم پیگیریهای لازم را انجام میدهم تا هرچه زودتر این مشکل مرتفع شود.

اما نه تنها جلسه‌ای ویژه با ارگانها و مسئولین ذی‌ربط برگزار نشد بلکه حفاری دیگری بنام جمع‌آوری آبهای سطحی در خیابان پاسداران آغاز شد.پروژه ای که اهالی ورزش و قایقرانان را هم به اعتراض در آورد.

پروژه ۱۰۰میلیاردی برای جمع آوری آبهای سطحی در خیابان پاسداران بابلسر.

طاهریان معاون شهرداری بابلسر در این رابطه گفت:این پروژه غیر از رفاه حال شهروندان هیچ آورده دیگری برای شهرداری ندارد .

وی در ادامه داد افزود : اگوی خیابان پاسداران به گونه‌ای طراحی شده تا قسمتی از حریم بابلسر و جاده بابلسر به فریدونکنار نیز جمع‌آوری آب سطحی آنرا در مواقع بارندگی انجام دهد

این پروژه حتی در نظر دارد که ورودی های شهرکها و مراکز خرید و معابر حریم بابلسر از خیابان پاسداران بسمت فریدونکنار را که بعد از بسته شده نهر ثریا در مدائنی که تمام آبهای سطحی را بسمت رودخانه بابلرود جمع‌اوری و هدایت میکرد، بدلیل ساخت و سازها مسدود شده بود را هم پیگیری و مدیریت کند .

وی در ادامه در پاسخ به هزینه اجرای این پروژه یادآور شد :

این پروژه هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان دربر دارد و اگوی خیابان پاسداران غیراز جمع آوری آب سطحی هنگام بارندگی که موجب آب گرفتی معابر و خیابانهای سمت پاسداران در چند دهه اخیر میشده هیچ برنامه و هدف دیگری ندارد.

وی خاطرنشان کرد :

اگر از طرف شهرداری بابلسر کسی فاضلاب منزل یا اداره یا مراکز دولتی و غیر دولتی خود را به این اگو متصل کرد که شهرداری در این امر دخیل بوده باشد محیط زیست این حق را دارد تا از شهرداری شکایت کند و شهرداری پاسخگو خواهد بود.

طاهریان همچنین در ادامه تاکید کرد :

برای بهداشت رودخانه و لایروبی بستر رودخانه سالانه میلیاردها تومان هزینه میشود و شهرداری در سال جاری قراردادهای متعدد و متفاوت برای لایروبی دارد.

معاون شهردار بابلسر گفت :

رها شدن فاضلابهای منازل و آپارتمانهای چند ده طبقه ساخته شده و درحال ساخت و نحوه اجرای جمع آوری فاضلابها از کوتاهی محیط زیست میباشد و در ساختمانها باید از سیستم سنتی برای فاضلاب منازل و آپارتمانها بکار گیری شود و در غیر اینصورت محیط زیست باید پیگیر و پاسخگو باشد.

  • نویسنده : سمیه اسدی
  • منبع خبر : اختصاصی